Mampukah anda?

kehidupan kat universiti sememangnya mencabar. tiada yang mencabar melainkan cabaran semata mata. nak tau ape yang mencabar?

kau kena pandai mengendalikan emosi, kau kena pandai mengendalikan masa, kau kena pandai berinteraksi dengan orang, kau kena pandai jaga hati orang, kau kena utamakan kepentingan orang ramai berbanding kepentingan diri sendiri, dan banyak lagi la yang kau kena buat.

dan bagi aku, yang paling penting, kau kena amanah dalam setiap tanggungjawab yang telah diberi. orang pilih kau, sebab dia percaya dengan kau, orang pilih kau, sebab dia tahu kau boleh buat. orang pilih kau, sebab dia yakin dengan kau!

dan bagi aku sendiri, aku perlukan team yang sangat memahami dan boleh membantu. percaya tak kalau aku cakap sorang buat hal, atau buat simptom simptom yang kurang enak, semua akan terkena kesannya.

kalau boleh dalam team, aku tak nak susahkan sesiapa. aku nak orang yang dalam team, boleh take over keadaan bila aku takde. aku nak dalam team, orang yang boleh wakilkan aku bila aku takde.

tapi tapi, agak sulit kalau kau dengar, "kau dah banyak susahkan aku." tiba tiba perasaan bersalah tu menyelubungi diri tau. macam selubung badan dengan selimut masa hujan, pastu tido. bestnyeww~

tiba tiba jugak, dalam otak nie, "alamak, ape aku dah buat?", "banyak sangat ke aku mintak tolong dia?", "duh, cemane nie?". kemudian, kita sendiri pun rasa serba salah nak mintak tolong lagi. setuju tak? korang pernah alami?

macam aku dah tulis kat atas, aku perlukan orang yang boleh wakilkan aku, ambik alih keadaan semasa ketiadaan aku.

aku sendiri pernah rasa, di mana aku sebagai penolong pengarah program baru baru nie, ketua aku bagi banyak sangat kerja kat aku. serius beb tak tipu. dia suruh aku buat nie, buat tu. sampai pernah terdetik dalam hati aku, "eh tak buat kerja langsung ke dia nie? syoknye jadi pengarah program."

aku tak bunyi pun kat dia. aku tau dia pun busy. aku ambik nie sebagai pengalaman yang sangat berharga. aku hargai seseorang itu bila dia pilih aku.

dan kalau aku pulak, aku hanya akan mintak tolong selagi aku betul betul tak mampu. contohnya, ada meeting penting kat ofis, then kebetulan pulak aku beratus ratus kilometer dari ofis, mestilah nak ada orang wakilkan, betul tak? tak pun, dalam tangan nie dah terlalu banyak sangat bahagian aku kena buat, mestilah mintak tolong orang jugak kan?

dunia dunia. bermacam macam ragam orang. keadaan yang aku alami kat sini lebih kurang kena dengan ayat "don't judge a book by its cover." kalau luar nampak baik, dalam tak semestinya baik. kalau luar nampak buruk, dalam tak semestinya buruk.

dan aku bersyukur, aku masih ada orang-orang yang pada pandangan aku, betul betul komited dengan tugasnya. tak pernah merungut, malah dia buat kerja dengan sangat baik. aku sangat sangat terhutang budi dengan kau. aku harap aku boleh terus harapkan kau bilamana keadaan genting, bilamana keadaan yang aku perlukan kau.

dan suka aku tegaskan, kalau cara aku bekerja, adab aku bekerja, JANGAN BUAT MUKA BILA DIBERI TUGAS. benda nie racun beb. racun yang menular dalam hati yang boleh membuatkan keruntuhan perasaan dan mood. tak mau terang panjang, paham paham sendiri la ye.

aku takkan mintak tolong selagi aku mampu, aku takkan mintak wakil seandainya aku boleh berada di dua tempat dalam satu satu masa. serius.

aku berpegang teguh bahawa sekiranya kalau dah diberikan tanggungjawab, kita kena jalankan/laksanakan sebaik mungkin. tanggungjawab tu tak berat, kalau kita betul betul ikhlas melakukannya.


=============================================================================


sesungguhnya aku rindu zaman nie. zaman di mana takde banyak benda nak pikir. pagi bangun mandi, solat, sarapan, salam cium pipi mak, pegi sekolah balik sekolah, solat, makan, tido, petang main bola main guli main badminton main gasing, malam ngaji, main game, belajar, kemudian tido balik. semuanya hepi hepi.

rindunya aku pada zaman kegembiraan tu. aku sangat bersyukur sebab pada zaman tu aku dapat bergembira, sedangkan ada budak budak lain seusia tak merasa benda tu semua. benda tu kita tau dengan tak tau je.

macam mana pun, hidup hanya sekali. jadi budak budak hanya sekali, jadi remaja hanya sekali, jadi tua hanya sekali. cumanya, terpulanglah kepada diri sendiri untuk mencorakkan hidup masing masing.

kuatkanlah hati ini Ya Allah. Jadikanlah pengalaman pahit manis hidup sebagai mahasiswa sebagai kenangan yang tak dapat dilupakan. ada masa kita dipulau, ada masa kita dipuji, ada masa kita dicerca, ada masa kita disanjung. tabahkanlah hati ini, masa yang telah pergi takkan mungkin diputar kembali. Aku hanya hambaMu yang kerdil, tak lepas daripada melakukan kesilapan. oleh itu Ya Allah, berilah petunjuk di masa aku buntu, berilah aku ketenangan di saat aku memerlukan. Amin...

p/s - one more semester to go. I'll try my best. I'll obviously try my best!

Yang Benar,
Shafiq Izwan.


Comments

Anyyss Shuhaimi said…
same goes to me.
pernah rasa jadi pengarah,naib presiden..
teringin jadi budak2 yang hanya ingat main je.
Shafiq Izwan said…
seronok kan jadi budak budak. haish.
Anonymous said…
dude, the real working life out here is much tougher..stop whining 'bout how hard is the life at uni..better enjoy it while u can
ZORA said…
mujur aku jdi pak guard aje...
tak serabut sngt..
padan pon..kadang2 kalo kita ni rjin..ade je org nak amik kesmpatan...suh buat 2 la..ni la...
hahaha.bise da 2 boh...dunia boh..