Motivasi Diri - Tips Jadi AJK Program

tips jadi AJK program :

dengar cakap ketua, hormat.

kebolehan mendengar dan mematuhi arahan sangat penting. terutamanya bila ketua dah bagi kerja, kita kena peka. jangan endah tak endah.
dari segi hormat pulak, berhemah la dalam memberi pandangan. contohnya, "er, boleh tak kalau aku nak cadangkan bla bla bla?"

then kalau ketua dah bagi jadual kerja, kena ikut. kalau hari ni korang dijadualkan bertugas, makanya harini la korang bertugas. selalunya, ada yang jenis rajin jugak, walaupun bukan jadual dia, dia still bertugas. perkara tu bagus, selagi tak memenatkan diri sendiri, selagi korang tak kacau jadual korang sendiri. melainkan member member korang yang bertugas mintak tolong sebab tak cukup orang, sebagai rakan sekerja kita kena la tolong ye dak?


jangan buat kerja last minute

ini bahaya beb. contohnya, bayangkanlah, kalau event dinner besar nak buat besok, malam ni baru korang nak tempah? tak naya?

seeloknya kalau dah dibagi tugas, laksanakan dengan kadar segera. bahaya kalau mindset "ala rilek la dulu, awal lagi" kuat sangat. bahaye bahaye!


jangan buat muka

ini pun bahaye beb, kalau tak dicegah dengan segera dikhuatiri boleh memberi kesan kepada keseluruhan team.

ingatlah, bahawa se stress mana pun korang, se tension mana pun korang, sepenat mana pun korang, JANGAN BUAT MUKA! maksud buat muka kat sini, muka nak marah je. muka monyok. muka masam. orang nak tegur pun takut. ketua nak bagi arahan pun risau. orang lain pun penat jugak. kena pandai kawal emosi.

damn! sebolehnya elakkan benda nie. serius boleh bagi kesan kat team. =.=


sentiasa mesra dengan AJK lain

ini penting demi menjaga hubungan baik sesama team. cakap elok elok, kalau boleh elakkan perkataan perkataan kasar. nak gurau pun biarlah gurau yang orang boleh terima.

selalu ingat, kita buat baik dengan orang, orang akan buat baik dengan kita. tapi biasalah, kalau dalam team ni, mesti ada perselisihan faham punya. tak banyak pun sikit la. so, cuba la cari cara yang terbaik untuk mengatasi perselisihan faham antara team member.


pastikan korang betul betul rela nak join, bukan sebab kena pakse, terpakse

kalau kerja tak rela, payah la. dah semacam tak ikhlas nak buat kerje. konpem buat last minit, nak tak nak je. kerelaan hati yang tulus penting sebab korang sendiri akan dapat pengalaman daripada benda ni semua.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

semua perkara yang aku tulis tu, adalah berdasarkan pengalaman yang aku sendiri alami. jugak dari pandangan peribadi aku. sebenarnya tak susah nak bekerja dengan orang. asalkan ada minat dan kesedaran, ataupun mungkin jugak untuk tambah pengalaman, itu sudah cukup.

busy? heh. sape yang tak busy. superbusy? wuuuh. sebenarnya, benda benda ni mematangkan kita. kalau pikir dari sudut yang positif, ianya buat kita belajar tentang cara pengurusan masa, malah buat diri kita sendiri kuat.

aku ingat lagi masa sem satu, pointer aku teruk gila. nak kata busy, tak busy langsung. nampak kan? 'sibuk' bukan penyebab utama kepada pointer yang teruk. (bagi aku la)

aku pernah nak give up, dah malas nak join ape ape lagi dah lepas nie. tapi fikir fikirkanlah. pengalaman mematangkan, mendewasakan kita. segala misery yang kite alami, hanyalah dugaan yang buat kita jadi kuat. tengok, sebusy busy mana pada mase mase yang lepas, aku still lagi hidup.

perkara yang dah lepas, mustahil untuk kita dapatkan balik. dan tak semua orang merasa apa yang kita rasa. bersyukurlah selagi masih diberi kesempatan, jangan lepaskan peluang yang ada, selagi diri dan fizikal masih mampu. sekian. :)

p/s - whoah dah macam Dr Fadzley. HAHAHA

Yang Benar,
ShafiqIzwan,
Rabu, 12/10/2011.

Comments

Aleen Aiden said…
aku xsuke terlibat untuk organize ape2 event.sbb aku tau aku xcekap dlm membuat kerja.hu3
Fadzli Amir said…
Salam...
lama tak datang...
sekarang ni dah tak jadik ajk dah...hehehhe..berat tanggungjawab tu....
dulu ada opismate yg suka sgt keja ikut mood dia. memang benci
ice.ice. said…
jadi ketua mmg berat, apehal2 org akan tuding jari kat ketua. tapi yg penting, kau x sorg. jgn simpan sorg2 ape kau rse.
L said…
thx nasihat nieh....=)

nk taw nikmat dunia? jom bacer...
http://lolz-l.blogspot.com/2011/10/6-nikmat-dunia.html
Shafiq Izwan said…
aleen - bagus jugak camtu kan. sebabnye nanti takdelah orang salahkan kite.

FA - salam bro. trimas sudi singgah. :)
abestu skang jadi ape? HAHAHA.

lekatlekit - susah kan kak kalau kene camtu. kite plak yang serba salah.

ice - baek bos! hehe.

L - sama sama el. :)