Enam Dalam Satu

Salamaleykum. Macam macam yang berlaku, macam macam cerita ada.

CERITA PERTAMA

Tersebutlah di sebuah seminar. Penceramah mintak peserta tampil ke depan, bagi kesimpulan tentang ape yang kitorang dah belajar, ape yang kitorang faham.

Penceramah – ok sekarang akak nak kamu nyatakan kesimpulan yang kamu dapat dari slot membuat surat rasmi ni.
Peserta – em. Em. Banyakla yang saya belajar hari ni, nak nak bila nak buat surat ni kan. Saye belajar dari A sampai Z.
Penceramah – ape dia A sampai Z tu?
Peserta – dari tajuk sampai penutup.

END OF STORY.

CERITA KEDUA

Jugak dalam seminar yang same. Kitorang belajar tentang pentingnya nama seseorang itu dalam membuat surat. Contoh yang penceramah bagi:

“you all kene la tulis betul betul name orang tu. Sebab orang tu yang akan bagi tandatangan nanti. Kalau name dia Azyan B Yusof, karang kat surat kamu tulis nama dia Azyan Bt Yusof. Kamu ingat dia perempuan. Memang tak dapat tandatangan la jawapnye.”

END OF STORY.

CERITA KETIGA

Banyak sebenarnye kalau ikotkan ape yang nak diceritakan. Kan best kalau setiap ape yang kita detikkan, boleh keluar kat skrin.

First sekali, aku kalau keluar pusingpusing KL, memang asyik nak dongak atas je. Sebab ape? Taksub dengan bangunan bangunan tinggi. Ok fine, aku mengaku agak jakun di situ. Yelah, sebab kat tempat aku takde bangunan tinggi tinggi ni. Besarkan Allah bagi kurniaan kat manusia, sampai dapat cipta bangunan tinggi tinggi, cantik cantik.. :)

END OF STORY.

CERITA KEEMPAT

Bila ingatkan kemaman, aku jadi homesick. Serius mengade. Memalukan je. Bukan ape, bila mengenangkan tahun ni tahun last puase kat kemaman, tahun last raye kat kemaman, tahun last stay kat kemaman, tahun last dapat stay kat berek polis marin, aku sedih sangat. dah 14 tahun aku menetap kat kemaman. Semua rahsie aku ada kat sini. Iye, aku orang johor. Tapi aku lebih lame stay kat kemaman. Boleh tak aku nak isytiharkan aku orang kemaman? Tapi, kat dunia ni takde yang kekal kan. Akhirnya sampai jugak masa untuk aku keluar dari kemaman. Ruginye, tahun last kat kemaman, aku tak dapat nak stay lame lame kat sana. Tersangkut kat KL ni ha. Ikotkan hati nak aje aku skip kelas, stay kat sane sampai aku pindah keluar.

Aku kene terima hakikat. Itu perkara yang mesti. Tapi jujurnya bukan senang untuk aku buat bende tu. Aku bukannya stay kat sana dua tiga tahun. Tapi dah empatbelastahun. Semua kenangan pahit manis masam masin ada kat kemaman. Ouh kuatkanlah dirimu. Aku harap sangat, satu hari nanti, aku dapat rasa balik pengalaman masa kecik. Aku rindu sangat sangat kat diorang. NO PLACE LIKE KEMAMAN.

END OF STORY.

CERITA KELIMA

Program program program. Yeaaahh. Semakin ke penghujung sem, semakin takdelah program program. Muahahaha.

Syukur Alhamdulillah, dah macam macam program aku join. Satu je program yang aku impikan. Program ke rumah orang orang tua, takpon program ke rumah anak anak yatim. Ya, dua program ni aku impikan sangat.

Selama ni asyik tengok dalam TV je. Bila la pulak kite sendiri nak rasa. Insyaallah, dengan pengalaman pengalaman yang ade, aku nak cuba anjurkan program ni sem depan. Ini target aku yang terawal untuk sem depan. Tapi besar harapan aku, tinggi harapan aku bahawa ada orang lain yang akan anjur program ni dulu. Jadinye boleh aku join sebagai peserta saje. Hehe.

Pengajaran yang nyata dari program macam ni, kite dapat merasa, takpon rasa sikit sikit la berada kat tempat diorang. Tak semua orang merasa apa yang kita rasa. Ada yang dari kecik dah takde mak ayah, pastu ada pulak yang bila dah berusia kena tinggal kat rumah kebajikan. So bila kite dah dapat merasa(kalau tak banyak sikit pon jadila) apa yang diorang rasa, barulah kite akan lebih bersyukur dengan ape yang kita ada. Itu pada pendapat aku.

Tapi sebelum tu, ada satu program menanti disember ni. Program Hari Keluarga Kelab Fotografi. Serius, aku ingat program ni takdelah macam komplikated sangat. tapi bila dah g jumpa dengan salah sorang alumni petang semalam, pergh! Dah macam event besar. Aku sendiri berdebar dibuatnye bila dia brief kat aku.

Satu je yang aku bersyukur sangat sangat, kegagalan program RMC hari tu bagi pengajaran yang sangat berguna. Terima kasih jugak kepada orang atasan aku, sebab walaupun program haritu separuh gagal, diorang still mintak aku run program hari keluarga ni. Inilah masanya untuk aku buktikan balik, yang aku pun boleh kot nak run program. Takpe takpe aku cube.

END OF STORY.


CERITA KEENAM

Cuba korang tengok gambar gambar nie.

JPA1

JPA2

JPA3

macam mana tu? adakah bermaksud permohonan aku diluluskan? padahal result tau september karang. LOL.


END OF STORY.

KESIMPULAN

Banyak tak banyak tak? Hahaha. Kesimpulan ni entah hape aku pon tak tau sebenarnya. Em okay. Kesimpulannye, ingat, setiap ape yang berlaku, ada hikmahnya. Contoh macam kegagalan program RMC bulan lepas, seriously bagi kesan yang sangat mendalam bagi aku. Amek masa seminggu jugak nak ambek semangat tu balik. Sekali lagi dalam bahase omputeh, ‘everything happens for a reason.’ Kan kan?

Selamat berpuasa semua, semoga segala perkara baik yang berlaku jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan.

Akhir kata, NO PLACE LIKE KEMAMAN.

p/s – tak sangke nama Miss A kene mention dalam seminar. Ahaks.

Yang Benar,
ShafiqIzwan,
Isnin, 8/8/2011, 03.00am.

vsvbfdb





Comments