Badminton

Kali ni aku ingin bercakap mengenai badminton. Oops maafkan saya. Menulis mengenai badminton. Ya, hobi aku ialah berbadminton. Aku ingat lagi masa kecik2 dulu, aku main badminton, pakai selipar masa umur enam tahun. Sebab apa aku main pakai selipar? Sebab nak tunjuk kesian kat ayah aku supaya dia belikan badminton untuk aku. Tapi itulah. Semuanya sebab ada dewan badminton kat kawasan perumahan aku. So bebas untuk main pada bila2 masa.


Syaratnya. Bukan untuk budak2 kecik. Fuh. Sadis. Dulu masa kecik2. Puas kitorang kena halau dari dewan. Alasannya? Budak2 x boleh main kat dewan. Padahal kitorang dah pakai kasut lengkap semua stoking ada. Orang yg bertanggungjawab jaga dewan tu, pakcik Mohd Nor nama diberi. Kitorang panggil dia Mohd Nor Rimau. Sebab dia besar dan garang. Macam2 inisiatif kitorang cuba untuk main dalam dewan tu. Antaranya, curi2 masuk ikut pintu tepi. Dulu badan kecik2, x macam sekarang yg dah macam bapak orang, so senang je la nak masuk ikut celah2 tu. Bila dah dapat masuk tu, puas x terkata. Hepi x terungkap. Masalahnya. Setiap kali main, kalau terdengar bunyi motor, cepat2 intai ikut pintu. Takut kalau cik MNR datang. Risau kena hambat.


Tapi, pepatah ada mengatakan, ‘sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga,’ tapi kitorang x sempat jatuh ke tanah lagi, masih sempat bergayut di dahan pokok yg agak rendang. Sebabnya ada satu hari ni, tengah syok leka main, tiba2 dah dengar bunyi motor kat pintu depan dewan. Masing2 dah cuak. Laju kitorang rush kat tempat kitorang masuk tuh. Nasib baik semua sempat keluar. Then masing2 lari macam x cukup tanah balik rumah. Tapi masa tu kitorang x sedar lagi, lampu dewan terlupa nak tutup. Lampu ketiga-tiga court. Banyak x banyak. xD terkantoi jugak rupanya. Tapi, walaupun terkantoi cik MNR xde bukti forensik nak kata kitorang yg main dalam dewan tu. Sebab itulah kitorang ni tupai2 yg pandai melompat. Wakakakaka.


Dan ni yg paling latest, tahun lepas. kitorang semua team daerah training untuk kejohanan MSS Terengganu. Tempoh masa, seminggu. Memang keras gila latihan. Pagi dan petang setiap hari. Then bila dah pergi lawan, semua kalah 2nd round. Hahahaha. Dalam hati, ‘training kuat2, main 2nd round je,’ tapi biarlah, asal badan kita sihat sudah. Budak2 yg masuk final tuh, diorang memang dah ada coach dari kecik lagi. Sepanjang persekolahan diorang training. Kiranya budak projek la. Kitorang? Nak main pun kena curi2 masuk dewan. Puui. Haha. Apapun, bersyukur la sebab diberi peluang macam tuh. X semua orang merasa apa yg kita rasa. Dan kita juga x merasa apa yg orang rasa. Akhir sekali, apa khabar cik MNR skang? Hehe.


p/s: buat perkara yg paling kita enjoy.


Yang Benar,

Shafiq Izwan

2010

Comments