Terima Kasih Sudi Baca

So johorian, welcome to Terengganu! Haha. Ucapan ini ditujukan khas kepada saudara2 aku yg datang melawat kami sekeluarga di kemaman ini. Atuk, opah, cik joe dan cik roha sefamily, selamat datang ke Terengganu. Ces, cara aku tulis macam diorang tak pernah datang sini je. -.-


Sempat la kitorang melawat mini zoo di kemaman ini yg mana cik joe sempat bertanya, “hah izwan berapa ekor binatang dalam zoo nie?” seriously. Aku pernah pergi sekali je, dan tak pernah pusing habis pun mini zoo tu. Yang kitorang pergi semalam. Ada la aku nampak encik ostrich sekeluarga, encik ͦhuk huk ak ak sekeluarga, encik ular, encik burung merak, encik buaya, pendekar kura-kura, ikan naga tasik chini. Hah da berapa kat situ? Setakat tu je la kut yg kitorang pusing. X sempat nak pusing habis sebab hari dah petang. Hari mau hujan.


Satu yang aku perhati. Satu yang aku simpati bila pergi zoo ni. Agak kasihan melihatkan encik2 haiwan semua. Ada yang terikat, ada yang tersumbat. Macam encik ikan naga. Badan punyalah sebesar2 tidak, terpaksa stay dalam akuarium yg agak besar sikit je dari dia. Bila beliau pusing sebelah sana je, beliau Nampak kawan beliau. bila kawan beliau Nampak beliau je, beliau pusing sebelah sana. Encik ostrich pulak. Kalau aku jadi beliau, memang bohsan tahap %#$@^#%. Yelah. Kawasan yg didiami tak sebesar mana. Pergi hujung sana pun, masih Nampak pasangan beliau yg di hujung sini. Bukan apa. Kesian. Mujur Allah cipta mereka dengan takde akal. Kalau ada agaknya. Mahu saja encik ostrich mogok beramai2, minta dilepaskan. Mogok x mau makan ke contohnya. Encik ikan naga pulak, mungkin akan mogok lapar jugak. Biar badan beliau kurus. Kalau beliau kurus, sure xde siapa yg mahu tengok beliau. tapi, dah namanya zoo. Takkan nak biarkan mereka semua lepas macam tu je kan? Hai kalau encik rimau tak diletakkan dalam kandang, agaknya kenyang mereka makan encik manusia pulak.


Kesimpulannya aku rasa. Kita dah elok manusia yg bebas kan? Jangan la jadi perangai macam encik haiwan pulak. Contoh manusia perangai ala2 encik haiwan ni sangat jelas sekarang. Aku ambil satu contoh ni je la. Nak ambil contoh banyak2 pun aku x terpikir sebab kepala tengah serabut. contohnya kes buang bayi. Woot woot dah start. Latest ni kalau x silap, 2,3,4 hari lepas kut. Ada sorang kaki pancing ni, masa beliau nak undurkan kereta ke hapa macam mana aku tak ingat, tayarnya tersangkut. Pada mulanya beliau ingatkan sampah, rupa2nya mayat bayi yg cukup sifat tersangkut di tayar kereta beliau. lantas beliau membuat laporan polis sambil menangis teresak2. Ini betul punya. Dalam METRO. Maybe kita yg membaca ni x terasa mana kan, tapi kalau kita sendiri yg lalui perkara macam tu, agaknya kita sendiri pun boleh menangis. Contoh ni la yg sangat jelas. Agak2 la mau buang anak pun. Buang la kat balai polis ke, rumah JKM ke, ok la sikit kut? At least kalau anda buang kat balai polis, anda x payah risau nak cari rumah tetap lagi dah. Polis dah sediakan. Pagar besi padu. Makan minum free. Baju semua tak payah beli. Jimat sudah duit anda di situ. Yg paling best, kawasan rumah anda siap ada security guard lagi. Kalau anda x mau rumah free pun, anda bagilah anak anda tu kepada mana2 keluarga. Jangan la buang mereka ke tempat yg x sepatutnya. Aku bukan nak tunjuk bagus, tapi ini sekadar luahan hati seorang manusia yg sangat sakit hati dengan benda2 macam ni. Ingatlah si pembuang bayi, anda dulu x pernah jadi bayi ker? Atau anda lahir2 sudah berjanggut bermisai berambut panjang boleh bercakap segala bagai?


Hah. Cukuplah syarahan dan karutan untuk hari ni. Memula ingat nak tulis pendek je. X tersangka jadi panjang pulak. Btw. Seronok betul melayan SUPERNATURAL dan LEVERAGE. Yaaww. X dapat tengok kat tv. Ulangan pun jadi la. Even yg belum keluar kat tv pun aku dah tengok. Lagi. Movie hantu kak limah balik rumah dah keluar kan? Jom layan. Cerita melayu ni best sebenarnya. Cuma kadang2 pemikiran kita yg terlalu kagum dengan filem barat sampai filem kita sendiri kita ketepikan. X percaya? Contohnya macam cerita JPBC, JPBC2, ngangkung, dan terbaru, tu la, yg hantu kak limah. Cop. X bermaksud aku x suka movie barat, Cuma aku rasa kita sebagai rakyat Malaysia sendiri, kena la sokong jugak sikit2 kan filem melayu kita. Kalau bukan kita yg sokong, siapa lagi? Yg paling aku x boleh blah, ada satu quote ni, dalam filem JPBC2, yg berbunyi, “bila hati dah melekat, taik kucing pon rasa coklat” diucapkan oleh Wak Ketari kut kalau x silap. HAHAHAHAHAHA! @$%#$@! Tengok kreatif x kreatif orang kita. Setiap kali aku teringat quote ni, mesti nak tergelak punya. Macam mana taik kucing boleh jadi rasa coklat. Memang la warna coklat, tapi xkan la still rasa coklat jugak? Ah sudah cakap pasal tahi pula tuan hamba.


Akhir kata. Gunakan masa cuti yg ada dengan betul. Cuti kalau U aku punya lagi 2 minggu je tinggal. Dan berita baik akhirnya. Aku x kena repeat. Syukur alhamdullillah. Bersedialah anda semua, berperang untuk 4f pada semester yg akan datang ni! Yaaaarrggghh!!

ͦ

huk huk ak ak = monyet, kera


Yang Benar,

Shafiq Izwan

Comments