Facebook dan Budak2 Sekarang

Facebook (fb). Aku pernah ada fb. Aku kenal fb masa tingkatan satu kalau x silap. Tapi masa tu fb belum famous fofular lagi. Heh. Saban tahun. Fb makin popular. Makin ramai orang pakai. Sampai Malaysia jadi antara Negara yg teramai penduduknya main fb.


Tapi semenjak seminggu sebelum raya aidilfitri. Aku shutdown acc aku. Sebabnya, aku boleh dikatakan ketagih kat benda alah ni. Kalau bukak laptop je, mesti nak bukak fb. Kalau nak study je, mesti nak bukak fb. Konon, pukul lapan main fb, lapan suku aku nak study la. Tapi, sampai pukul Sembilan masih duk mengadap fb. Kiranya penagih tegar jugak la kut. Sekarang ni dah berapa bulan aku x bukak fb. Aku x tahu samada aku dah berjaya rawat diri aku atau tidak. Mungkin hanya satu cara untuk tahu, bukak balik fb? Entah la. Aku pun serba salah. Keliru. Betul, memang fb ni ada baik dan buruknya. Cuma bergantung kepada diri sendiri la macam mana nak eksploitasi bende alah ni.


Away from fb. Semalam main badminton dengan pakcik2. Fuh diorang punya energy. X padan dengan tua. Makin tua makin kuat. Tongkat ali punya pasal kut? Aku minum olligo je. Itu lah kata. X semestinya kalau makin tua makin x sihat. Kalau kita pandai jaga badan, jaga pemakanan, selalu keluar peluh, rasa xde hal kalau nak stamina umur 45 macam umur 18. Yang paling syok, peluh dah macam masa mandi. Itu serious best aku cakap. Terasa diri segar gila. Terasa segala penyakit2 hilang. Anda x percaya? Cuba la.


Then, masa tengah rehat2 tu, pakcik2 ni, mereka berbicara tentang keadaan semasa. Peliknya, aku turut diheret kedalam perbicaraan tersebut. Aku x bersalah. Aku bagaikan orang dewasa, diajak berbicara di dalam kumpulan pakcik2 tersebut. Dari result PMR, budak2 ponteng sekolah, hisap rokok, hinggakan ke gengsterisme. Ouh terasa diri ini begitu tua, matang sekali. Ouh terasa diri ini sudah berbini beranak empat. Aku pulak tanpa segan silu tampil bersuara sikit. Rasa bangge terbit bila ada yg ‘hmm betul tu’ dengan pandangan aku. HOHOHOHOHO. Kesudahannya, habis rehat kitorang sambung main balik. Aku dah x sanggup nak sembang2 lagi. Rasa belum layak nak duduk sembang dengan pakcik2 ni.


Ini situasi lain. Dekat tempat tinggal aku. Dulu masa kecik2, comel molek je. Perangai pun cam agak ok, walaupun nakal sikit2. Ala biasa la budak. Ni bila dah besar, sorang2 dah hisap rokok. Walhal baru masuk sekolah menengah. Agaknya mak bapak korang tau x ek. Korang tahu x, rokok itu mahal? MAHAL? Haish x tahu nak cakap la. Tapi aku rasa bukan apa, ini x lain mesti sebab pengaruh kawan. Aku percaya sangat. Tengok la dekat sekolah, dengan siapa korang berkawan? Eh eh nanti dulu. Kenapa aku sibuk sangat ni? Diorang hisap rokok pakai duit aku ker? Aku pernah kena sound macam tu. Entahlah, x tahu nak kata pasal budak2 sekarang.


Siang tadi kitorang pergi gambang waterpark. Xpelah, dalam post lagi satu nanti aku ceritakan.


Penulis: Entah kenapa semenjak dua, tiga hari ni mak aku asyik cakap pasal kahwin je. =.=


Yang Benar,

Shafiq Izwan

Ahad, 26/12/10, 3.58AM

Comments