Hikmah

Em. Macam mana aku nak start ek. Ok. Pagi dua januari lepas, pukul sembilan, aku bertolak balik ke KL. Nasib aku baik, pagi tu hujan sekejap jer. So perjalanan kali aku x berbasah-basah la kat tengah jalan.



X sampai suku perjalanan pun, dah ada accident. Memula aku pelik jugak, banyak kereta berhenti kat tepi jalan. So aku berhenti jugak la, nak tengok apa cerita. Rupanya, kereta exora terbabas kat tepi jalan. Tepi jalan tu semak, pulak tu bergaung. Tapi gaungnya x dalam sangat la. Kereta exora tu terbalik. Mungkin sebab jalan licin kut? Ingatkan nak ambil gambar, tapi rasa x sesuai pulak. Orang tengah susah2 kita p amek gambar. Lain la kalau aku ni wartawan. Then aku teruskan. Maka nak diceritakan ditakdirkanlah aku berhenti kat R&R Gambang. Memang kena berhenti pun sebab nak isi minyak. Di sini la bermulanya cerita yg menarik.



Bila aku dah nak berhenti je kat petronas R&R tu, tiba2 enjin mati. Aku pun macam, eh apasal pulak benda alah ni kan. Selalu elok je, x pernah2 jadi ini macam. Rupanya2 memang ada masalah dengan motor aku.




Aku ingatkan sebab enjin panas. So aku tunggu la setengah jam bagi enjin sejuk. Tapi masih x hidup. Aku dah cuak. Terus aku call ayah aku, yg mana dia sampai 10 minit kemudian. Aku gerak awal sikit dari family aku, saja nak gerak dulu. Kalau nak ikutkan, aku memang x reti kurang pasal motosikal ni. Then kitorang pun check motor. Ayah aku kata mayb sebab plak. Fuh nak cabut plug tu pun payah mula2. Pastu mintak tolong dua orang mamat ni, pinjam alat diorang, sebab alat aku tertinggal kat rumah. =.=




Sorang nak menghala ke uitm shah alam, sorang ke upm.  Dah cabut plak, check, xde masalah dengan plak tersebut. Mamat dua orang ni pun kata x tau nak buat macam mana lagi sebab diorang pun kurang pasal motor2 ni. Aku memang dah give up gila masa tuh. Ye la kan, dah la tengah highway, dah jauh dah kut gerak. Then ayah aku suruh pusing balik kuantan. Ekceli x sampai kuantan pun. Sampai dekat gambang je. Nak tengok ada x kedai yg bukak. Tapi hampa, sebab hari ahad, kedai semua tutup. Bila dah sampai dekat R&R gambang balik je, ayah aku kata suruh tinggalkan aja dulu motor. Risau aku nak tinggalkan kat situ. Entah macam mana boleh aku terdetik dalam hati, nak bukak plak sekali lagi. Aku pun pergi la pinjam alat dengan satu group ni. Cakap punya cakap, dia nak tolong tengokkan. Rupa-rupanya, skru karburator aku yg tercabut. Kalau aku tunggu sebab enjin panas, rasa sampai bila2 pun xkan hidup enjin kalau skru karburator xde. Sekali dia keluarkan alat dia satu beg, macam2 ada. Diorang kata otw ke temerloh, kerja kat sana. Agaknya diorang pomen kut. Sebab alat2 diorang memang complete set la. Siap ada skru lebih lagi.



Dah siap dibedah, akhirnya motor aku hidup jugak. Syukur allah hantar diorang. Kalau x, entah apa la nasib motor aku. So lepas aku fikir2, rupa-rupanya ada hikmah di sebalik kejadian hari tu.



Yg pertamanya, aku dah reti nak bukak plak. Haha. X susah rupanya, asalkan tahu cara. Kalau allah x takdirkan motor aku rosak masa tuh, agaknya bila la aku nak belajar pasal motor ni.



Keduanya, aku jumpa UMIE AISYA!! Waarrgh! Dia otw balik shah alam, kebetulan berhenti dekat situ jugak. Lama gila aku x jumpa minah ni. Dah nak dekat tiga tahun. Last jumpa pun masa awal tahun form 4 (2008). Then dia pindah senyap2. Whoah. Nampak lain betul ye kau umi. Kau Nampak matang. Tapi x tau la kalau perangai kau masih macam masa form 3 lagi. :P Lagi, mayb sebab kau pakai tudung macam yuna, tu yg Nampak lain tu. Weh nak ngurat kau boleh? Awwwww! Hahaha. Btw, dia kata aku gemuk. Memang la umie, rezeki murah semenjak dua menjak ni. Hehe.



Kesimpulannya aku rasa, setiap kejadian yg kurang best terjadi kat kita, cubalah sabar, dan fikir-fikirkan benda yg baik berlaku pada waktu tu. Macam aku, mula2 aku memang dah give up gila. Ye la kan, dah la penat, jauh lagi pulak tu nak sampai. Merungut sana, merungut sana. Kenapa time ni la motor nak rosak. tapi bila nak difikirkan balik, x baik merungut. Allah x akan uji kita kalau x setanding dengan kemampuan kita.



Penulis: kena pergi kampus kalau nak guna internet. so payah nak update blog. zzzzz.



Yang Benar,

Shafiq Izwan,

Selasa, 4/01/11, 11.50AM.

 

Comments

Admin said…
macam dekat jer umah ko ngan hiway bro. 10 minit ayah ko dah sampai. ok lagi laaa....kalau dah beratus KM jadi cam tu, mau nangis wei....

kesimpulannya kalau ada penunggang yang stuck kat hiway, tolong tolakkan moto diaa....
Shafiq Izwan said…
bukan2. kitorang gerak pagi. cume sy gerak dulu je. hehe. dari R&R tu ke rumah ade gk sejam setengah nk sampai. btol2. setuju sgt bro. huhu.