Stop Music? Click Here!

Saturday, January 1, 2011

Dua Kosong Satu Satu

Bermula sudah tahun 2011. Harap tahun 2011 lebih baik dari tahun 2010. Semestinya, ada beberapa azam perkara yg aku nak buat tahun ni.


1. Menabung

- Aku harap tahun ni aku dapat menabung. Dulu kecik2 pernah jugak menabung. Tapi oleh kerana tangan ni gatal, kerap jugak tabung tu bocor, nak beli aiskrim cornetto. Yelah, dulu masa kecik2 rasa mahal bebenor aiskrim cornetto tu.


2. Takmo masuk kelas lewat lagi.

- Ini mesti. Tahun lepas banyak teruk itu perangai. Selalu masuk lewat. Bila masuk kelas lewat ni, rasa macam x hormat lecturer pulak.


3. Satu langkah di depan.

- Cewaaah. Haha. Maksudnya di situ, kalau besok ada subjek programming, malam atau petang sebelumnya tu, study la dulu. X pun, lepas balik kelas je, bukak balik apa yg kita belajar. Tahun lepas, malam2 je main badminton. Malam2 je main game. Malam2 je main fb. Aku harap tahun ni aku dapat ubah semua tu, kecuali main badminton. Hehe. Aku ingat lagi tahun lepas, masa kelas math. dalam hati, dah nekad sangat ni, lepas balik dari kelas math ni je, terus tengok balik apa yg aku belajar tadi. Tapi bila aku masuk bilik jer, tiba2 dunia aku jadi gelap. X Nampak apa. Sedar2 je aku dah ada kat atas katil sambil menggeliat macam kucing baru nak tidur.


4. Kurangkan berat badan a.k.a diet.

- Ini yg dah aku cuba dari dulu. Tapi payah betul nak menjadi. Bayangkan, masa balik cuti raya haji seminggu tu, berat aku naik lima kilo. Agaknya dah boleh masuk rancangan The Biggest Loser kut. Haha. Ekceli kemudahan semua dah ada kat kolej. Gim, tempat senam. Cuma nak dengan tak nak je. Cuma satu aku nak ingatkan. Nak turunkan berat susah, tapi kalau nak naikkan berat, sangat senang. So berhati-hati la.


5. Pergi surau.

- Bab ni yg aku malu sikit. Aku mengaku. Aku sangat jarang pergi surau. Jarang pergi surau x bermakna aku x solat. Cuma aku lebih suka solat kat bilik. Padahal kalau solat kat surau, berlipat2 ganda pahala. Jom geng, kita pergi surau, walaupun sehari sekali.


6. Naikkan pointer.

- Pertama sekali. Tahniah aku ucapkan kepada mereka2 yg berjaya mendapat dekan, terutamanya classmate aku. Dan tahniah jugak kat aku sebab x payah repeat paper. Syukur syukur. :P Ramai gak yg dapat dekan. Sumpah jeles. Haha. Melihatkan korang semua dapat dekan, betul2 menaikkan semangat aku. Susah tu memang susah, tapi x mustahil kan?


Terima kasih kepada member aku yg sorang ni. Dia nasihat aku, Allah x akan uji kita kalau x setanding dengan kemampuan kita. Dan janganlah lihat siapa yg memperkatakan, tapi lihatlah apa yg diperkatakan. Aku ni pun kadang2 keras kepala jugak, nak ikut sendiri je. Sekarang baru aku sedar, rupanya setiap yg diperkatakan oleh seseorang, ada hikmahnya.


Yg penting, kita sama-samalah doakan supaya apa saja azam kita untuk tahun ni, dapat kita laksanakan dengan sungguh2. Ye la, macam aku ni, selalunya hangat2 taik ayam je. Ah. Belum buat belum tahu kan? Hehe. Salam.


Penulis: dah rancang azam 2012.


Yang Benar,

Shafiq Izwan,

Sabtu, 01/01/11, 12.59AM.

0 comments:

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers